Anak Kesayangan

Sesekali bila sibuk-sibuk scroll facebook tu, terdetik juga di dalam hati aku yang tak punya anak sendiri ni kan, mereka yang ada anak lebih daripada seorang tapi asyik-asyik share pasal seorang anak tu je kan. Anak-anak yang lain tu tak cemburu ke?

Kenapa ekk share pasal sorang anak je?
Sebab anak tu comel? Sebab anak tu baik? Sebab anak tu bongsu? 
Atau sebab apa ye..?

Kalau anak tu OKU aku faham lah kenapa mak pak dia asyik share pasal anak yang tu je, tapi kalau ada 3-4 orang anak yang normal, sihat dan cantik-cantik juga tapi mak pak asyik share pasal sorang anak tu je sedangkan yang lain macam disorokkan, aku rasa pelik. Kenapa?

Jiwa ibu aku terlebih sensitifkah? Sebab aku tak pernah ada anak sendiri, mungkin ada yang akan kata aku tak akan faham perasaan sebenar seorang ibu. Tapi aku juga seorang anak. Kalau mak pak aku asyik cakap pasal sorang anak depa je depan orang or sedara-mara, aku kecik hati tau..!

Nasib baik zaman aku membesar dulu belum ada facebook, instagram dan lain-lain ni. Kira terselamatlah aku dan adik-beradik aku dari penyakit pilih kasih ala urban macam zaman sekarang ni. Kesian aku pada anak-anak yang tak faham apa-apa tu, kasih sayang apa pun tak tahu lagi. Tapi di depan kawan-kawan mak pak depa bukan main popular lagi depa tu. Dilimpahi dengan kasih sayang dan perhatian.

Aku harap bukan setakat kat media sosial lah.
Dan walau apapun, media sosial korang -- suka hati korang lah nak share apa pun.

huhh...!





Share:

1 comment:

  1. Hihi...mungkin rapat dgn yang tu kot...kot la....yang lain bz tak sempat nak rapat..jd kurang ceritanya...hahaha

    ReplyDelete