Cinta Bisa Mengubah Cara Manusia Melihat Dunia

Siapa tak pernah jatuh cinta, paling-paling mesti pernah suka. Kalau langsung tak ada rasa suka, maka itu tidak normal. Mohon buat pemeriksaan di hospital berdekatan. Rasa suka, rasa minat malah rasa cinta itu adalah anugerah Allah yang sangat indah dan tinggi nilainya. Kerana dengan rasa suka dan cinta itu, kita melihat dunia. 

Siapa pernah jatuh cinta banyak kali..? Normal. 
Siapa pernah jatuh cinta hanya sekali..? Itu juga normal.
Jangan risau, mana-mana pun normal.

Zaman aku remaja dulu, jatuh cinta banyak-banyak kali tu dipandang serong oleh sesetangah member. Bagi pandangan mereka siapa yang tukar-tukar pakwe tu dikira seperti playgirl (permainan perempuan.. ehh..!) Sedangkan si playgirl ni tak plan pun nak jatuh cinta banyak kali. Jatuh cinta tanpa sengaja kata orang zaman sekarang. Mula lah ramai mak nujum-mak nujum yang akan meramalkan masa depan si playgirl ni. Peliknya, ramalan mereka semua yang negatif belaka. Contohnya : "..minah ni suka main-mainkan lelaki, esok2 dia pula kena main padan muka.." atau lebih parah lagi ada yang ramal "..selalu sangat tukar2 boipren, ni esok2 dah kahwin mesti kawin cerai kawin cerai la ni..." Nauzubillah.

Bagi yang setia dengan seorang boipren sahaja dari form 1 sampai habis form 5, maka dia akan dianggap mulia. Ramai-ramai akan kagum dan bagi tabik hormat kepada dia. Satu ketaksuban yang sukar diterjemahkan, sampai semua orang anggap dia macam dewa. Ada masalah cinta? rujuk dia. Tak tahu macam mana nak pujuk boipren? tanya dia. Tak tahu nak beli hadiah apa untuk birthday boipren? minta pendapat dia. Ya, semua akan cari dia dan rujuk dengan dia sebab ramai-ramai anggap dia mulia macam dewa.

Bila dah tak remaja sangat ni, aku mulai faham sesungguhnya dalam cinta tak ada yang hina tak ada yang mulia. Kalau bumi ini bulat (tak ada pangkal dan tak ada hujung) begitu jugalah cinta ; bulat..! Cinta tak ada segi atau sudut. Cinta terlalu sembereno hala tujunya. Ia boleh jadi apa sahaja. Tak spesifik. Maka rasa kagum kepada cinta itu mula beralih kepada yang empunya cinta sejati iaitu Cinta Yang Maha Esa (acah-acah alim sekejap).

Okey, itu mukadimah sahaja.
Ini baru tiba part isi penting.

Cinta bisa mengubah cara manusia melihat dunia. Betul kan? 
Orang yang pernah jatuh cinta lepas tu putus cinta akan jadi lebih sensitif dan berhati-hati bila bercakap atau menulis mengenai cinta. Waima status-status santai di facebook pun akan kedengaran sangat sayu dan pilu walau ada perkataan "hahahahahaha..." di hujungnya. 

Sebaliknya, orang yang tak pernah jatuh cinta atau mungkin cintanya tak pernah bersambut ni biasanya lebih keras jiwa dan kurang berlembut bila berbicara pasal cinta. Agak lepas kata ikut suka hati dia. Mungkin gersang kasih sayang sangat dalam diri dia. Kasihan. Tak pelik kalau status-status facebook dia pun sangat tajam mengguris sanubari.... kan...!

Kita boleh "nampak" orang yang pernah bahagia ada cinta atau tak.

kan......?











Share:

8 comments:

  1. Cinta dtg

    to say hi..
    :D

    ReplyDelete
  2. "Cinta bisa mengubah cara manusia melihat dunia" <--- setuju dan cinta juga jadikan manusia lebih matang dan tak bertindak terburu-buru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, ada yang mampu matang kerana cinta..
      ada pula yang sebaliknya.. :)

      Delete
  3. alaaa....karok jap..

    Falsafah Cinta

    M. Nasir:
    Bila hadir kasih sayang
    Tanda cinta sudah berakar
    Terkadang buta hidupmu
    Terkadang semangat gelora

    Rahim:
    Rasa cinta kepada keindahan
    Tanda yang peka kepada kejadian
    Berdiri di atas kehendak keamanan

    Duet:
    Kedamaian

    M. Nasir:
    Cinta menciptakan rindu
    Juga membuat kita sendu

    Rahim:
    Semangat terbakar hangus
    Hidup mesti terus

    M. Nasir:
    Kerana cinta duniamu berperang

    Rahim:
    Itu cinta sesat di perjalanan

    M. Nasir:
    Demi cinta kita terlupa dunia

    Duet:
    Kesesatan

    Duet:
    Marilah kita bersama terus bercinta
    Menjadi cermin untuk manusia
    Hentikan tangisan rindukan ketenangan
    Cinta ini penuh keindahan
    Kasih dan sayang

    ReplyDelete
  4. Cinta itu anugerah terindah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah... semua yang dijadikan Allah tu indah2 belaka.. :)

      Delete