Desaturasi Merah Jamu Oleh LadyNoe

Sebenarnya aku dah beli naskhah ni agak lama juga, tapi tak tahu kenapa aku sayang sangat nak baca. Boleh gitu..! Sebab aku dah follow blog LadyNoe agak lama sebelum tu, siap gigih baca balik entry lama-lama dia zaman muda-muda sampai dia kahwin dan beranak dua.. dan sekarang kahwin baru pula nampaknya. Aku suka blog dia, jadi expectation aku terhadap naskhah ni jauh lebih tinggi. Tambah pula cover ala-ala deep gitu...! :)

novel indie, dubook press, dubook pink, Perempuan Jomblo, LadyNoe Mohamed
Merah jambu tak semestinya sweet dan comel je. Merah jambu pun deep juga tau..! 

Dua malam kebelakangan ni aku tak berenggang dengan naskhah ni, mana part yang best tu aku ulang-ulang baca sambil berimaginasi sendiri. Aku pula pesen membaca agak slow. Menghayati ayat demi ayat, gitu lah kononnya.. tapi tahap teruja nak baca naskhah ni memang buat aku agak menggelabah juga lah. Sebab tu baca ulang-ulang kali. Faham tak?

Dia macam rasa nak baca cepat-cepat sebab best dan tak sabar nak baca next story.. next story.. next story tapi dalam masa yang sama bila tiba bab yang deep dan menusuk hati tu, aku rasa tak leh nak move on plak. Baca lagi bab yang sama sampai tiga kali pun ada. Cuba nak hayati, cuba nak faham, cuba nak in-to-it-so-much-so-deep....!

Sebab perasaan tu giler best...!
Dan ya, of course.. naskhah ni best...!! cukup memuaskan nafsu aku membaca tulisan Ladynoe yang simple tapi adoiiiii mencubit juga sekali-sekala... :)


Semua bab best..! cuma ada yang aku suka dan ada yang aku sangat suka. Aku kongsi sikit lah bab yang aku sangat suka tu, tak boleh nak kongsi semua nanti takde klimaks pula. Contoh macam bab Apa Faedah Berkawan Dengan Mantan? ni kan.. secara khususnya LadyNoe tulis pasal mantan kekasih la atau mantan suami? mana-mana pun boleh. 

Aku simpulkan, manusia tu tetap lah manusia walau macam mana maksum pun dia. Manusia ni ada seketul hati yang disalut rasa cemburu dan iri. Walau dah mantan pun tetap ada rasa nak bersaing, nak tunjuk siapa lagi hebat, siapa lagi bahagia, siapa lagi kaya, siapa lagi ramai anak, lepas tu anak siapa paling bijak... bla..bla..bla.. Sadis kot hidup macam tu, so better tak payah la nak baik sangat or nak ber'best friend' sangat dengan matan kekasih ya. Just move on and be your self...!


Aku suka bab Sedap Mata Memandang ni dan setuju dengan semua yang LadyNoe tulis di dalamnya. Bab ni buat aku rasa LadyNoe ni genius kot.. sebab boleh baca fikiran dan perasaan orang lain sambil pejam-pejam mata je. Hebat arr...! *tepuk-tepuk bahu LadyNoe*

Bab Gemuk Bukan Sumpahan pun best...!! aku gelak-gelak baca tu sambil share kat whatsapp dengan kawan-kawan aku pasal teori gemuk tapi cantik dengan kurus tapi jerawat bersepah, hidung penyek and bla bla bla tu... hehehehehe..! Tetiba juga rasa best jadi pempuan gemok.. ehh...! :p


Bab Calon Pasangan ni, aku nak share juga lah sikit. Aku pun macam kebanyakkan perempuan, kalau di tanya tentang ciri-ciri suami idaman mesti nak jawab yang good-good je kan. Nak yang tinggi lampai dan tak gemuk tapi tak kurus sangat. Aku suka lelaki sawo matang dan muka melayu sejati..! Aku tak suka yang bulu banyak kat muka atau dada, lengan apatah lagi kaki. Aku nak yang nampak alim sejuk mata memandang. Aku suka yang pakai apapun nampak handsome. Aku nak yang manis senyumannya. Aku suka yang gentleman bila berurusan dan banyak lagi lah yang aku nak. Tapi aku simpulkan dengan ayat :

"saya tak memilih sangat, asalkan elok agamanya saya terima.." 

phuiiiii...!! :p


Okey, ini salah satu bab serius di antara banyak bab serius lain dalam naskhah ni. Aku baca dengan serius sambil rentap-rentap jantung sendiri. Simple je LadyNoe tulis ni tapi makan dalam sampai tulang sum-sum. Siapa terasa tu silakan muhasabah diri ye..!


Yang ni pula bab manusia-manusia yang guna alasan "tak nak hipokrit" jadi saya tak bertudung, tak nak hipokrit jadi kalau saya tak suka seseorang saya maki je dia depan-depan. Banyak lagi alasan-alasan bodoh yang mereka bagi hanya kerana kononnya tak nak hipokrit. Bullshit....!!

LadyNoe kata : Bila kita melawan kehendak dan nafsu jahat di hati serta memaksa diri untuk terus berjalan ke arah kebaikan, itu BUKAN hipokrit. Itu melawan bisikan syaitan namanya...! 

mohon hadam.. :)


Ini bab yang aku baca lebih tiga kali. Deep sangat dan berjaya buat aku fikir jauh-jauh. Ala kadang benda ni kita pun terfikir juga sambil-sambil drive balik kerja tu, sambil-sambil sangkut dalam jem tu, tapi sebelum ni aku tak pernah fikir secara serius pun. Buat sambil-sambil je. Tapi lepas baca LadyNoe ulas ni, aku rasa mungkin aku dah cukup tua untuk mula fikir pasal benda-benda berat macam ni.

Korang pun patut fikir sama. Ini masalah dunia tahu....!


Aku belanja satu bab yang paling kelakar.....! aku baca ni dua kali juga sebab kelakar. Sambil aku yang tak pernah beranak ni mula la imagine suasana dalam bilik bersalin tu macam mana la punya havoc agaknya kan..!! kehh kehh kehhh... :)


Dan bab Nak ni aku nangis sampai tersedu-sedu kot. Surat yang LadyNoe tulis khas untuk anak-anak perempuan dia, mau tak syahdu...!! Meleleh airmata aku malam-malam buta dek kerana bab Nak ni. Again, walau aku tak pernah ada pengalaman ada anak sendiri, tapi jiwa wanita dan keibuaan tu memang tumbuh bersama-sama seorang perempuan kan. Sayu je hati baca surat ni. Aku bayangkan anak-anak LadyNoe bila dah remaja nanti baca surat ni sambil kesat airmata.

Beruntung kalian, ada mak yang sempoi tapi deep macam LadyNoe. Senyum sikit....! :)

***

Okey, kesimpulannya naskhah ni memang sarat dengan perasaan, pengalaman dan kenangan yang bukan sahaja menghiburkan hati kecil aku dan buat aku mengelamun malah memberi dos-dos vitamin ke dalam jiwa aku. Jadi perempuan ni kena kental woii...! Tak kira la kau anak sulung ke, anak bongsu macam LadyNoe ke ujian tetap datang bertimpa-timpa tau. Lagi kau lembek, lagi macam-macam ujian datang. Sebab tu kena kental..! Macam tak ada pilihan kan..?

Zaman sekarang perempuan semua berdikari, sejak muda belia belum kahwin sampai dah kahwin sampai dah beranak sampai dah bercerai sampai dah kahwin balik sampai dah tua sampai dah dua saat nak mati, perempuan kena belajar berdikari. Ada suami pun sebagai asbab sahaja untuk rasa bahagia dan rasa terlindungi tu, hakikatnya bahagia dan lindungi diri tu perempuan kena cari dan usahakan sendiri...!

Walau aku tak pernah sempat kenal LadyNoe secara dekat, tapi melalui tulisan-tulisan dia aku nak bagi tabik hormat. Dia cukup kuat orangnya..! dan walau apapun yang mungkin bakal dihadapinya nanti, aku doakan yang terbaik dan berharap dia dapat terus kuat. Dua orang puteri Sabrina dan Natrah itu lah kekuatan dan peniup semangatnya (moga) buat selamanya. dan.. aku adore giler rambut anak-anak LadyNoe.. kerinting2 halus.. mahal kot rambut gitu..! :)

Nah aku belanja lagi sikit.. 
Mana aku tahu.. 


"..Mana aku tahu tangan yang aku harap membelai lelah dan penat aku seharian menjadi senjata yang kau sangka akan menundukkan aku. Mana aku tahu keegoaan itu lebih tinggi dari rasa cinta kita..

dan

Mana aku tahu dalam kelekaan aku meletakkan pujaan terhadap kau, pada langit tertinggi, di saat aku berjumpa kegelapan galaksi, aku di sapa mentari. Mana aku tahu, aku akhirnya menjadi watak yang memungkiri janji.." 

Desaturasi Merah Jambu ~ LadyNoe Mohamaed 



Share:

3 comments:

  1. apahal best sangat ni woi

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah baca blog LadyNoe....? cepat pergi baca... :)

      Delete
  2. Iklan berkesan.

    Gaji bulan dpn insya Allah nak order buku ni.

    Bila dpt baca tu blkg kira.

    ReplyDelete