Fasya Sandha Jejai Syura Adam Fiza

Sedih la aku baca kes perceraian Fasya dengan Jejai tu. Tak paham aku kenapa masalah diaorang tak boleh selesai dengan cara yang lebih baik selain bercerai. Mungkin sebab aku tak pernah ada masalah dengan keluarga mertua jadi aku memang tak paham. Menantu mengalah je lah, nama pun menantu. Apa sangat yang kita nak ambil hati dengan mertua pun. 

Yang penting kita bahagia dengan suami dan anak-anak kita kan. Yang penting suami jalankan tanggungjawab dia sebagai suami dan ayah. Apa masalahnya kalau tak jadi menantu pilihan pun? releks je lah. Suami berduit kan, Fasya pun pandai cari duit sendiri, dah tu guna kan lah duit banyak-banyak tu untuk bahagiakan kau dan anak-anak. Stress dengan perangai mak mertua dan ipar-duai..? Gi bercuti kat Paris seminggu. Tunjukkan kat depa kau happy dan bahagia, tak berkudis pun dengan perangai tak matang diaorang tu. Kan best..? Lain la kalau laki kau tak berduit, papa kedana, itu cerita lain laa...

Fasya nak apa lagi..? Kau nak mertua kau timang-timang kau ke..? Come on lahh.. dari awal-awal kahwin dulu pun kau memang tahu family mertua kau termasuk ipar-duai kau tu memang sayang ND lebih-lebih kan. Kau nak juga si Jejai tu, then kena terima lah. Nak makan-makan hati ni kenapa pula..? Alahaaaiiii.. geram pula aku. Tak payah lah nak ungkit "saya dah buat segala-galanya untuk selamatkan rumahtangga ni.. asyik saya je yang berkorban.. bla..bla..bla.." Memang kau kena berkorban pun...!! Sebab kau yang sanggup nak masuk dalam keluarga tu masa dulu-dulu kan.. kena hadap la...!!

Yang mertua pula, be matured la sikit. Dah tua-tua jangan la buat perangai budak-budak ni. Aku memang selamanya alergik dengan perangai orang tua suka pilih-pilih kasih ni. Ada anak dia sayang, ada yang dia kurang sayang. Ada menantu dia suka, ada menantu dia kutuk-kutuk. Sampai ke cucu pun sama, ada cucu dia manjakan, mewah-mewahkan tapi ada cucu dia pandang pun tak sudi. Main pilih-pilih kasih macam tu, tak baik lah. Semua pun anak-anak dan keturunan kamu juga. Esok-esok dah masuk kubur mereka ni juga yang akan doakan kamu. 

Ingat eh..! dah tua nanti jangan buat perangai macam ni. Dibenci..!

Jejai pun.. be a men lah..!! Suami ni sepatutnya sebagai pelindung dan pemimpin. Kalau dah tahu Fasya tak baik dengan mak kau tu, then buat la sesuatu untuk baik kan depa balik. Berpada-pada la nak baik dengan bekas isteri pun, fikirlah perasaan isteri ni. Memang berat tanggungjawab sebagai anak lelaki, suami dan ayah ni.. tak ada siapa kata senang. Kau yang cari masalah, pandai-pandailah selesaikan. Kau tak rasa macam takde telur ke, masalah Mak kau -- Isteri kau -- Bekas Isteri kau.. pun kau tak boleh nak selesaikan dah bertahun-tahun. Anak pun dah 3 orang....! aduhhhhhh... sedih lah kau ni.. :(

Yang netizen pun sedap je komen "Ini semua karma.. padan muka Fasya, rampas suami orang last2 bercerai juga..." aduhhh..! bawa-bawa istighfar lah woii..! Siapa kita nak kata benda ni karma ke apa ke. Ini semua takdir. Masa Fasya kahwin dengan Jejai dulu, aku pun meluat tapi dalam masa sama kena terima lah memang dah jodoh mereka. Bukan salah siapa-siapa pun. Patutnya kita doakan lah mereka bahagia bukan doakan mereka berkecai juga. Apa lah masalah netizen ni. 

Sakit dada aku baca blog gossip ni...!
(dah.. siapa suh baca.. haaaiiihh...!!)

Tu aku belum masuk bab Adam dengan Fiza, Lepas tu Syura dengan suami dia lagi.
Masing-masing pun dah dua kali bercerai. Sedih lah aku, walaupun mereka ni tak ada kena mengena dengan aku tapi sebagai saudara seIslam, aku tumpang sedih. Walau apapun masalahnya, aku harap mereka berbaik-baiklah walau dah tak suami isteri. Sama-sama belajar dari kesilapan dan sama-sama perbaiki kesilapan diri. Next time, kalau ada jodoh lagi dengan orang lain mudah-mudahan kekal la sampai ke syurga.. gituuu...!

Bercerai ni bukan hal main-main..! aku tengok Pokchik dengan anak-anak dia pun aku dah insaf dah. Sakit woo bercerai-berai ni. Sebut perkataan tu pun dah ngeri.

Semoga kita baik-baik sahaja dan terus berkasih sayang sesama suami isteri. Aamiin.





Share:

1 comment:

  1. Hihi.....kita tak akan pernah tahu sebab kita tak de kat tempat dorang....=)

    ReplyDelete