Aku Mula Give Up Dengan Perniagaan

Aku membesar dengan satu ideologi bahawa aku boleh berniaga, aku pandai berniaga, aku suka berniaga dan aku berbakat menjadi peniaga yang berjaya dan kaya raya. Aku tak pasti daripada mana suapan itu boleh muncul dalam kepala aku sejak aku kecil. Mungkin kerana mak ayah aku berniaga, mak sedara dan bapa sedara aku berniaga dan sejak kecil memang aku hidup dalam lingkungan orang berniaga. Jadi, secara tak langsung aku RASA aku minat berniaga...!

Secara rasmi aku join MLM pertama dalam hidup aku pada tahun 2004 masa tu aku masih belajar di peringkat ijazah (satu sem je belajar, tak dapat ijazah pun). Aku terhasut dengan seorang kawan untuk join CNI. Satu brand MLM popular dan kebaboom hebat masa tu. Aku berjaya jual beberapa kotak kopi dan beberapa bekas biskut raya masa musim Aidilfitri. Jual dengan kawan-kawan kat asrama je. Tak lama, dalam 3 bulan je aku bertahan lepas tu aku give-up. Tapi aku tak ada sesal apa-apa sebab tak banyak RM yang terlibat. Jadi aku tak rasa rugi atau serik.

Tahun 2008 aku terjebak pula dengan Hai-O, satu lagi produk MLM paling dasyat yang menjanjikan keuntungan juta-juta RM dengan hanya jual penapis air atau korset rampingkan pinggang khusus untuk kaum wanita tapi lelaki nak pakai pun boleh, takde hal..! Aku buat pinjaman RM20k kat CIMB Express which is satu tindakan paling BODOH piang  aku pernah buat sepanjang hidup aku setakat ni. Sampai sekarang aku kena bayar balik pinjaman tu yang mana total dah jadi RM47k..!! Bongok tahap cipanzi..! 

Lebih bongok lagi bila aku gagal menjual walaupun sebiji penapis air..! Aku pergi kelas, aku ikut semua nasihat dan tips-tips daripada taiko-taiko Hai-O yang dah berjaya tu, dan aku habiskan banyak masa tenaga dan duit saku aku untuk bussiness ni. Hujungnya aku tak dapat pun keuntungan tapi hanya kerugiaan je yang semakin jelas. Setahun lepas tu, aku kenal Pokchik. Dengan nasihat Pokchik akhirnya aku give-up dan stop dengan Hai-O. Jangan tanya mana aku hempukkan 10 biji penapis air tu. Rahsia.

Pada masa tu aku serius nekad TAK AKAN terlibat dengan mana-mana MLM lagi. Aku serik..! Aku meluat..! Aku benci..! semua perasaan ada. Aku janji tak akan terpedaya dengan MLM lagi. 

Berbalik pada teori aku RASA aku minat berniaga tu, aku pun langkah slow-slow buat bussiness kecil-kecil. Janji bukan MLM. Aku jadi agent produk minyak wangi, agent produk kesihatan, agent produk kecantikan dan terbaru agent dropship buku pula. Untung memang tak banyak sebab dapat komisen agent dalam 10%-15% sahaja setiap item. Tapi masa tu aku seronok, ye lah bila orang order barang, bank in duit, mesti la rasa seronok.

Masa tu aku betul-betul yakin aku memang minat berniaga dan dilahirkan sebagai seorang yang berbakat sebagai peniaga. Tapi mula-mula je enjoy, lepas tu aku mula rasa tertekan bila "jumpa" dengan macam-macam jenis dan perangai pelanggan yang pelik-pelik. Aku rimas. Aku geram. Aku tak cukup sabar nak handle semua ni. Sampai satu tahap aku rasa tak happy dan tak enjoy lagi. Aku tanya diri sendiri "apa yang aku dapat buat bussiness ni semua..? untung ke mana.. penat je lebih..!"

Serius memang tak nampak pun mana untung aku bussiness ni. Duit tu habis macam tu je sebab untung runcit-runcit kan. Aku pula tak pandai urus akaun sendiri. Mana duit masuk, mana duit keluar pun aku tak tahu. Pokchik tak minat bussiness jadi dia memang tak membantu sangat cuma jadi tukang teman aku hantar barang kat customer dan tolong jadi driver aku je bila nak ke mana-mana. Nasib baik Pokchik jenis yang bersabar je dengan perangai aku.

Entah kenapa, hari ni aku bangun tidur pagi tadi macam terdetik dalam hati aku "betul ke aku ni minat berniaga..? betul ke aku ni berbakat jadi peniaga..?" Kalau betul aku minat berniaga, sepatutnya aku kalis dugaan, cekal hati, tak mudah give-up malah aku tentu selalu bersemangat, selalu berfikir tentang bussiness dan sentiasa nampak jelas hala tuju aku dalam bussiness ni.

Sebaliknya...... aku rasa lost....!

Aku tak nampak mana hala tuju aku dalam bussiness ni. Tapi paling utama, aku sebenarnya dah tak rasa enjoy dan gembira lagi buat bussiness. Aku stress..! dan aku sejenis yang tak suka lama-lama terperangkap dalam stress. Aku tak boleh. Aku nak cepat-cepat keluar daripada rasa stress. Aku nak happy, nak freedom, nak buat apa yang aku suka bukan apa yang orang suruh.....!


Salahkah kalau aku give-up dalam bussiness..?

Atau aku patut teruskan dan gandakan usaha..? Dalam keadaan ekonomi negara kita yang macam haprak ni, semua orang nak berniaga sebab nak cari duit tambahan. Tapi kalau semua nak menjual, siapa yang nak beli (ya, ini teori orang malas -- what so ever..!!) tapi aku selalu percaya dalam hidup ni sentiasa ada balance iaitu ada yang memberi, ada yang menerima. 

Macam mana kalau aku memang dilahirkan sebagai seorang pembeli bukan penjual..?
Macam mana aku nak decide..?

Allahu Akhbar....!! tolong aku...... 

:(







Share:

4 comments:

  1. http://www.storypick.com/9-5-job-is-awesome/

    Cuba klik link di atas dan tonton video tersebut, mungkin dapat jugak sedikit sebanyak pencerahan dari perspektif berlainan.

    Saya pun rancang nak tulis ttg perkara ni, tapi tak tahu lah bila kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for the video.. :)
      memang "rumput di halaman orang lain selalu nampak lebih hijau.." kan..? errmmm.. saya perlu fikir dengan lebih deep dan lebih luas lagi ni..

      FR tulis la satu entry pasal tajuk ni, nak juga baca pandangan FR mengenainya.. Ok.. :)

      Delete
  2. Give up dgn MLM boleh.
    Tp jgn gv up mniaga k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yessss...!! give-up dah dengan MLM.. :)

      Delete