Isteri Serang Suami Di Majlis Perkahwinan Suami Dengan Isteri Muda

Dah tengok video isteri serang suami kat majlis kahwin suaminya dengan isteri muda tu..? Kalau korang tak tengok lagi maknanya korang belum cukup hipster la.. hehehehhehee. Tengok je, ambil iktibar. Jangan sebarkan, aib orang tu.

Itu lah salah satu contoh nightmare paling dasyat bagi pasangan pengantin baru. Kau tengah elok senyum2 manja atas pelamin tu bersanding dengan suami/isteri tercinta depan saudara-mara dan sahabat handai tu, tiba2 ada orang lain datang mengaku tu suami/isteri dia.. perrggghhh...!! Ngeri kot...!!

Ni bukan prank ala Sam dengan Syatilla tu eh. Ini real punya, bukan gimik-gimik harijadi... :p

Kenapa boleh jadi sampai macam tu? Wallahualam. Kita manusia, iman dan sabar manusia tu senipis kulit bawang. Aku simpati pada isteri pertama tu. Tak boleh nak imagine perasaan tengok suami sendiri tengah bersanding dengan perempuan lain depan2 mata macam tu.

Kalau isteri muda tak tahu menahu dalam konflik ni, double simpati la pada dia. Lagi kesian kot...! Malu campur sedih sebab rasa ditipu, rasa takde maruah.. macam2 rasa pun ada time tu. Tapi kalau dia tahu dan tetap pilih untuk kahwin jg dengan suami orang tu, memang dia sengaja minta petaka lah...!

Kalaulah si suami tu jadi lelaki gentleman yang berfikiran matang, dia sepatutnya boleh uruskan hal ni supaya tak jadi kecoh. Memanglah dalam Islam tak wajib minta izin isteri sedia ada kalau si suami nak nikah lain tapi apa salahnya dia bincang elok2.. bagitahu baik2 dan selesaikan apa2 isu dengan isteri pertama tu dulu. Takde lah bila dah jadi macam ni, habis semua orang malu, bukan dia seorang je.

Susah? Memang lah susah. Siapa kata jadi suami tu senang? Siapa kata kahwin tu benda mudah? Banyak benda kena uruskan sebelum kahwin ni apatah lagi nak kahwin banyak2 kali. Kau jangan la fikir sedap nak kawin je, tanggunggjawab mesti tunaikan dulu. Jadi anak lelaki, mesti berani bertanggungjawab atas keputusan yang dah di ambil. Janganlah bila dah kantoi baru nak menyorok belakang ayah macam kau laki takde telor....!!

Walau macam mana haprak pun isteri kau tu, dia tetap tanggungjawab dan amanah kau. Tugas kau sebagai suami utk bentuk dan asuh dia jadi isteri yang baik. Tapi kalau rasa dah tak suka sangat, rasa dah tak boleh nak terima sangat.. ceraikan la cara elok-elok. Uruskan sampai selesai, sampai dapat surat cerai semua. Lepas tu kau nak kahwin kali kedua ke kali ketiga ke suka hati lah.

Entah lah, kadang-kadang aku jadi runsing melihat konflik demi konflik macam ni. Aku keliru lah apa yang ada dalam fikiran si suami tu dan keluarganya. Mereka fikir kaum perempuan ni lemah dah layak di pijak-pijak macam tu je ke? Di mana nilai maruah seorang isteri tu diletakkan...?

Semoga rumahtangga kita sama-sama dilindungi.. Aamiin..



Share:

0 comments:

Post a Comment