Bergurau Kasar Macam Binatang

Masa aku sambung belajar kat negeri Cik Siti Wan Kembang pada awal tahun 2000 dulu, memang aku melalui satu fasa kejutan budaya yang sangat dasyat. Bukan sahaja sebab aku tak pernah jejak kan kaki ke negeri itu dan negeri-negeri berjiran dengan negeri itu, tapi juga sebab loghat kenegerian di negeri itu yang sangat pekat-lekat-tersekat untuk aku fahami. Serius..! tak paham satu butir perkataan pun. Memang totally rasa macam belajar kat 'negara asing'.. hahahahaha.. :p

Merangkak-rangkak aku belajar dan cuba fahamkan loghat mereka. Sampai aku ambil inisiatif sediakan satu buku nota saku untuk tulis setiap perkataan 'baru' yang aku belajar setiap hari. Masa tu aku cuma mampu mengajuk bunyi perkataan tu, maka memang 'sumbang' lah bunyinya.. hahahaa. Member-member aku yang memang berasal dari negeri tu selalu ketawakan aku. Mereka kata aku 'kechek Kelate bunyi Siyee' ..mamposss..!! masa tu apa makna 'kecheck' dan 'Siey' pun aku tak tahu. Rasa macam bengap sangat sebab aku tak faham apa diaorang cakap, tapi diaorang faham apa aku cakap. Jadi diaorang boleh mengumpat pasal aku, aku tak boleh mengumpat pasal diaorang... macam gampang kan...!! hahahahahaa.. 

Tapi kan, seminggu je kena 'buli' dengan diaorang.. lepas-lepas tu diaorang la jadi cikgu aku.. terutama kawan-kawan perempuan aku, diaorang semua sangat membantu. Ajar aku sebut perkataan-perkataan tu dengan betul walaupun tetap bunyi pelat.. hehehehee. Aku ingat lagi antara perkataan awal yang aku belajar ialah : toksey, peyhe, gelenya, make, jenegho, tubik, agah, bakpo, begheh, nate beghuk (hahahahaaa..) yang ni aku memang ingat..!! :p

dan... aku masih ingat ada sorang kawan perempuan aku suka sebut perkataan ni : Koghok Ija 

korang tahu tak maksudnya apa..? hahahahaha.. aku masa mula-mula tu sampai sakit kepala duk fikir apa la yang kawan aku ni cakap.. bila kawan aku tu sebut koghok ija ni ulang-ulang kali, dia akan gelak, kawan-kawan lain yang faham makna perkataan tu pun akan gelak.. lucu bagi mereka.. dan aku sorang je yang terpinga-pinga tak tahu apa-apa.. nak gelak pun rasa serba salah je..

Rupa-rupanya 'koghok ija' tu maknanya : tengkorak hijau....!!

kahh kahh kahhh... akhirnya aku mampu gelak sepuas hati.. No idea kan itu maksudnya.. hahahahaa.. jauh sangat 'ija' dengan 'hijau'..!! sampai hari ni bila aku tengok sticker kepala alien warna hijau tu, mesti ingatan aku melayang pada kenangan tu dan aku akan senyum sorang-sorang. Kreatif juga orang-orang negeri Cik Siti Wan Kembang ni bergurau.. :)

Actually, bukan koghok ija yang aku nak cerita sebenarnya.. tu selingan je..!

Sekarang ni bila usia aku dah meningkat tua, jujurnya aku tak suka orang yang suka bergurau kasar secara berlebih-lebih terutama gurauan yang menyamakan manusia dengan BINATANG.. tambah tak manis lagi kalau yang bergurau kasar tu seorang perempuan. Alahai, hilang keayuan seorang perempuan tau. Muka dah cantik-cantik flawless tapi perkataan yang keluar dari mulut selalu je bunyi macam haraaammmmm..!

Aku perhatikan kebanyakkan orang dari 'satu negeri' dalam Malaysia ni kan memang suka sangat menyamakan manusia dengan binatang walaupun dengan nada bergurau. Bagi mereka memang kelakar tapi bagi aku TAK KELAKAR langsung..! Kata lah sebab faktor usia, tapi aku memang tak suka gurauan-gurauan yang macam tu. Tak pelik la kenapa ramai yang cop orang dari 'satu negeri' tu kalau cakap mesti kedengaran kasar dan tajam. Sesama rakyat 'negeri tu' mungkin dah biasa, tak apa lah kalau nak bergurau sesama rakyat 'negeri tu' sahaja tapi kalau berbual atau bergurau dengan orang negeri lain contohnya aku yang tua lagi sensitif ni, tolong lah jangan BINTANG kan orang lepas tu gelak mengilai macam kelakar sangat lawak kau tu...!

Contoh ayat dia macam ni..

"lawa sangat le tu.. macam TAPIR je aku tengok.."
"kuatnya berdengkur.. macam BADAK AIR.."
"siapa yang kuat makan rambutan tu..? macam MONYET..."
"ramainya manusiaaa... macam ULAT TAIK..."
"terkinja-kinja.. macam BERUK mak yeh.."

Kecuali lah kalau kau tukar kepada binatang-binatang yang lebih comel macam Panda ke, Bujibu ke, Koala ke, Ular Sawa Batik ke... mungkin aku boleh terima lah.. :)  Pun begitu, biasanya gurauan kasar orang 'satu negeri tu' lebih cenderung kepada nak mengata orang sebenarnya, jadi tak kan nak samakan orang yang dia nak mengata tu dengan binatang-binatang yang comel. Dah jadi memuji la pula. So, nampak tak kat situ... dah la kau mengata dia, lepas tu kau samakan dia dengan binatang yang hodoh, lepas tu kau gelak.. dah 3 kali dosa kau dapat free-free je...!!

Dek faktor usia juga, aku sekarang dah tak gelak kalau orang buat lawak menyamakan manusia dengan binatang ni. Harap maklum. Kalau kau buat lawak kasar dan aku tak gelak, mohon jangan sentap. Tu maknanya aku tak suka lawak kau.

koghok ija sungguh mu nih....!



.
Share:

7 comments:

  1. Hahaha. My mother tongue tu..
    supik ghok ghak tau?
    Klu: bkn perkataan carut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. supik ghok ghak.. hahahahahaa.. :p
      sama ke dengan supik gelenya..?

      Delete
  2. koghok ija btul. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hikksss... tapi kita suka biru...! :p

      Delete
  3. hahahaaaaaaaa!
    follow bujibu jugak!!!

    ReplyDelete