Ambil Serius Tentang Diri Sendiri

Menghampiri jam 2 pagi, mata masih belum mahu mengalah. Ada sesuatu yang membunuh nafsu tidurku. Bercampur-campur perasaan hari ni, bukan kerana Cuppucino hangat yang aku teguk awal tadi.. tapi kerana hati aku berjaga dan belum mahu berehat.. 

Kurang 10 hari lagi 2017 bakal menjengah. Apa agaknya yang menanti aku di helaian baru nanti..? 2016 pastinya bukan 'tahun aku' yang mampu dibanggakan malah mungkin menjadi tahun yang paling kosong untuk aku selain Kenangan Umrah Aidilfitri awal Julai yang lepas. Itu sahaja paling menarik sepanjang tahun ini.

Macam mana azam 2016.. dah tercapai ke..? Pergi mampusssss dengan azam tu semua. Satu pun tak ada yang tercapai sempurna. Semua separuh-separuh sahaja, ada juga yang langsung tak terlaksana walau seinchi. Benci. Sakit Hati. Susah nak gembira bila azam kau awalnya beria-ia, penghujungnya jadi benda paling sia-sia. Susah. 

Tiba-tiba teringat kata-kata Dr.Azizan Osman dalam Seminar Mengenal Potensi Diri yang aku hadiri dulu.. 

"Sesetengah manusia ni tak AMBIL SERIUS dengan hidup dia sendiri.. sebab tu dia tak tahu apa yang dia nak, apa yang dia perlu cari.. dia tak tahu nak gunakan apa yang dia ada.. dia tak tahu gunakan masa yang dia ada.. Bukan sebab dia BODOH tapi sebab dia tak ambil serius tentang diri sendiri..

Percaya pada saya, sekali anda ambil serius tentang hidup anda; everything will change...! Fokus dan pemikiran anda akan terarah kepada apa yang anda ingin capai. Yang lain-lain tu semua semak je.. tak penting.. so, abaikan..!"

see..

Mungkin benar, aku memang tak pernah ambil serius hidup sendiri. Terlalu selesa duduk dalam zon selamat. Aku tak pernah sungguh-sungguh kejar cita-cita aku sebab aku rasa cita-cita tu terlalu besar dan terlalu tinggi. Aku cuma mampu bermimpi dan menyulam angan-angan pada bintang-bintang yang bergantungan. Aku pengecut. Titik. 

Ehh.. penat la merungut..!
Penat la sembang pasal benda ni.. banyak kali dah aku sembang benda sama. Berubahnya tak juga..! Pergi berambus lah..! ;'( 

I'm fine..
I'm fine..
Selamat datang 2017.



...

Share:

7 comments:

  1. carry on with you determination, not your anxiety.

    ReplyDelete
  2. Org yg ambil serius diri org lain pn ada tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. owwhh.. itu berat..!
      heheheheee.. :p

      ...

      Delete
  3. semoga 2017 kali ini lebih baik dari 2016...jom cari dan serius dengna apa yang kita mahu capai

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah.. mudah-mudahan..
      :)

      ...

      Delete
  4. semoga lebih baik dr sebelumnya

    ReplyDelete