Lagu Lama vs Lagu Baru

Kenapa lagu-lagu lama lebih memberi kesan kepada kita bertahun-tahun lamanya? Lagu tu jadi malar segar dan tak pernah lapuk di hujan, tak lekang dek panas. Paling best bila lagu tu walaupun telah dinyanyikan oleh beratus orang penyanyi lain, tetap tak akan sama dengan versi asal.

Hebat kan...!! 

lagu-lagu lama yang mengimbau kenangan

Lirik Lagu Suatu Masa Nyanyian M.Nasir

Antara lagu malar segar yang aku tak pernah jemu adalah lagu Suatu Masa ni. Sangat mendalam bait-bait lirik lagu ni sampai aku rasa dalam satu lagu ni ada banyak kisah. Ada banyak makna dan berlapis-lapis sekali untuk di fahami. 

Melodi juga di susun kemas dan membuai. Seperti ada kenangan silam yang tak mampu dilupakan dan belum selesai. Lagu ni benar-benar mengingatkan aku dengan kenangan lalu yang tak pernah dikesali dan tidak pula dibanggakan.

Bagaimanakan ku mula
Dan apakah kata-kata
Yang indah untuk di abadikan
Tiap wajah berkisah
Tiap madah bererti
Manakah ilhamku

Cahaya di matamu
Senyum di bibirmu
Mengukir seribu tanda pertanyaan
Mungkinkah kau jua dalam kerinduan
Di saat begini aku merindukan

Berhelai-helai surat
Terbiar di depanku
Tak dapat aku utuskan
Ku ramas semua
Dan ku buangkan
Jauh dari pandangan

Lalu aku kesal
Ku kumpul semula
Tak dapat ku nyatakan apa yang ku rasa
Jika engkau tahu di dalam hatiku
Mungkinkah kau sahut jeritan batinku

Dengarkanlah panggilanku
Dengarkanlah lagu untukmu
Angin lalu kau sampaikan
Rasa rindu yang membara
Kepadanya

Warna-warna cintaku
Kian pudar bersama
Malam yang gelap gelita
Entahkan kau rasakan
Apa yang aku rasa
Atau kau tak endah

Tapi ku percaya
Semua telah tertulis
Dan niat suciku takkan disiakan
Dan di suatu masa
Di hari yang indah
Ku hulur tanganku
Lalu kau terima

Tak puas menghadam dan memahamkan setiap perkataan demi perkataan yang disusun cantik di dalam lagu ini. Jujurnya, aku teringin mengetahui kisah-kisah lain di sebalik lagu ini. 

Aku percaya lagu ini dicipta dan diilhamkan oleh orang yang hebat, berfikiran dalam dan berjiwa lembut lagi tenang. Aku mahu tahu kisah di sebaliknya. Sungguh..!

Lagu Lama vs Lagu Baru

Bukan macam lagu-lagu zaman sekarang. Kosong. Tak ada yang betul-betul lekat dalam hati. Kalau ada pun tak lama mana bertahan. Tak macam lagu-lagu lama yang dah berpuluh tahun tak dengar pun tetap sedap dan membuai perasaan. 

Lagu-lagu zaman sekarang tak ada element perasaan. Lirik lagu pula entah apa-apa. Asalkan lagu tu jadi siulan anak muda, lagu tu dah dianggap berjaya. Pendengar suka katanya, maka pihak radio pun putar lagu tu berulang kali. Dalam sehari entah berapa kali diulang lagu sama. Naik muntah asyik dengar lagu sama je. 

Lirik lagu pun entah nak berkias ke nak direct, aku pun tak pasti.. Bersimpang-siur..! Ada ke lirik lagu "dan.. tak seharusnya aku bertemu dirimu di dunia ini.." Apa punya 'kreatif' la buat ayat macam tu. 

Dah macam mencabar Tuhan pula. Siapa kita nak tentukan jodoh, pertemuan, perpisahan mahupun pertelingkahan atas muka bumi ni. Allah nak temukan kita dengan sesiapa tentu ada sebab dan hikmahnya. 

Berani pula kau nafikan takdir Allah..! Hati-hati nak luah perasaan kecewa dalam lagu. Takut-takut nanti lagu yang kita nyanyi2 setiap hari tu jadi satu doa pula. Atau lebih takut lagi kalau lagu yang kita cipta tu buat orang salah faham. 

Aku paling tak suka lagu-lagu yang buat orang down. Putus cinta je buat lagu tapi lagu entah apa-apa. Tak sedap. Putus cinta je nak mati. Putus cinta je tak boleh jadi kawan. Putus cinta baru sekali dah terus tutup pintu hati konon. Putus cinta je tapi masih menyayangimu dari kejauhan what so ever. Secara tak langsung dah ajar anak muda supaya jadi lemah, lembik, stress dan lain-lain.Putus cinta je pun..!!

Stress aku dengar lagu2 macam tu. Dah la budak2 muda yang suka nyanyi lagu2 tu. Apa nak jadi la. Kalau semua orang muda dengar lagu sikit2 nak mati tu, agak2 macam mana jati diri orang2 muda ni..? Confirm lembik..! apa pun tak boleh. Lepas tu nangis2 kat instastory mengadu kata dia jadi mangsa buli cyber..!

kahhh.. kahh.. kahhh... mereput la kau situ..! :p


...

Share:

0 comments:

Post a Comment